Friday, July 16, 2010

Saya Cikgu Ganti

Salam to all readers…

Lama sungguh rasanya aku tak menulis blog..ekceli skang ni sangat bizi dengan kerja sementara aku ni..kerja apa..cikgu la..apa lagi..walaupun hanya cikgu ganti kepada cikgu bersalin tetapi aku tetap rasa gembira walaupun pada mulanya aku sangat-sangat tak suka jadi cikgu..tapi bila dah mengajar kat sini dalam 2 minggu lebih,aku rasa seronok lak jadi cikgu..haha..


Entry kali ni aku nak tulis serba sikit camna aku boleh terlajak jadi cikgu ..huhu

Habis sahaja belajar kat usim aku pom blik la kampung..bagus juga balik kampung, boleh teman emak aku yang menyepi seorang diri..Ekceli emak aku ni dah lama menjanda tu yang tinggal sengsorang..huhu..hampir sebulan gak la aku duk rumah dan hampir sebulan gak la aku berjaya membesarkan badan aku hasil dari air tangan masakan emak aku..perghh..masakan emak aku memang sedap even beliau masak yang simple2..



Maka bermulalah sebuah ceritera antara sang ibu dan anaknya yang banyak songel:


Di Suatu petang yang syahdu, tengah aku melepak2 sambil layan citer kat TV3 emak aku tanya camni..



EMak: Tun..kamu ni bile nak cari keje??

Aku: Dah banyak keje dah orang cari tapi semua tak de yang sangkut..(menjawab sambil mata tengok TV..sungguh tidak beradab sopan..maaf yer mak..)

EMak: kamu pegi la minta keje kat sekolah depan umah tu..dengor kabor ade 3 orang cikgu nak bersalin..

Aku : alaa..malasla..mak kan tak tau orang tak suka jadi cikgu..kang ade lak budak2 yg patah riuk orang kejekan..orang ni dah la kurang sabor..



Sebenarnya dalam hati aku memang tak mengharap sangat jadi cikgu coz dalam keluarga aku dah ramai yang jadi cikgu..mak aku pom cikgu tu pasal beliau suh anak2 beliau jadi cikgu..tak mencabar langsung..itu kata aku sebelum jadi cikgu tapi bila dah jadi cikgu baru aku tau yang jadi cikgu ni sungguh mencabar..Iman dan kesabaran aku seringkali tergugat..dugaan sungguh nak mengajar budak2 zaman sekarang..


Sambung dialog balik...


EMak : haaa...jangan memilih keje sangat..kamu jangan nak ikut kepala kamu je..tak minat konon..kamu tengok kakak kamu yang sorang tu.. ape dah jadi (merujuk kepada kakak aku yang jadi suri rumah sekarang ni) dulu mak suh minta cikgu,die kata tak minat..pastu suh minta nurse pon tak minat..konon2 nak kerja bahagian komputer..sekarang ni tengokla jadi ape..duk umah jaga anak jer.(huhu..sakit juga telinga aku dengar syarahan mak aku..asyik citer yang same jer diulang2 nya..sampai aku dah boleh hafal kat mana tanda koma dan titik noktah..haha..opppsss..sori mak...tak sengaja)

Aku: yela2..orang minta la..esok orang hantor resume..(ayat2 sedapkan hati emak walhal nak bagi mak diam..sungguh tak baik niat aku berkata-kata macam tu tadi..huhu..sorry again mummy..)



Ok..dipendekkan cerita aku pom pergilah menghantar resume di sekolah depan umah aku ni pada minggu yang berikutnya setelah tiap2 hari mak aku sibuk bertanya dah hantar resume ke belum..mak aku ni memang seorang yang tidak cepat berpuas hati..atas alasan tersebut la tiap2 hari dia menyoal siat aku samaada dah hantar resume atau belum..disebabkan aku dah tak mampu nak menjawab soalan yang hampir sama setiap hari maka aku pun pergilah ke sekolah tersebut..sekali lagi..sori emak ku sayang atas kata2 ku ini...



Sekarang ni dalam mood lega dan tenang coz mak aku tak tanya apa2 dah pasal sekolah tu..aku pom menunggu dengan sabarnye kalau2 sekolah tu panggil aku bekerja..ceh..dalam tak nak jadi cikgu pom sibuk mengharap...huhu..bukan ape, saja nak amik pengalaman..sementara tu banyak gak la kerja yang aku apply through by online..banyak syarikat yang panggil temuduga tapi aku tak boleh nak pegi sebabnyer bidang pekerjaan yang ditawarkan adalah benda yang aku baru belajar dalam kursus selama tiga minggu yang aku attend kat universti aku..so,tawaran ditolak..minta maaf yer syarikat2 semua..



Alhamdulillah tunggu punya tunggu akhirnya tawaran kerja sebagai guru ganti pom menjelma...alhamdulillah..so, now..saya cikgu samaniah sedang berkhidmat di sebuah sekolah menengah di depan rumah saya...shuke2 coz sangat jimat dan yang paling penting tiap2 hari dapat tidur sekatil dengan emak..



Psss...rasa macam nak jadi cikgu je lepas ni..Best juga jadi cikgu ni..haha..padan muka aku...dulu tak nak sangat jadi cikgu..terkena tulah kot..haha~neway,thanks mum..always support anakmu yang banyak songel ni..hehe


* Lepas ni aku nak kerja apa lak ye..minta2 rezeki aku dimurahkan..AMIIN..(^_^)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...