Tuesday, August 10, 2010

Niat Puasa Ramadhan & Doa Berbuka Puasa

Assalamualaikum semua..salam ramadhan al mubarak..moga ramadhan kali ini lebih bermakna buat diri kita dari ramadhan yang sebelum-sebelum ni..amiin..bulan ramadhan ni mari kite sume wat hot night ngan bende2 yang boleh topupkan reward and iman masing2..

Tadi sebelum diisytiharkan puasa..semua anak sedara aku dengan sikap terujanya dah menunggu depan TV..walhal aku dah memang tau yang esok puasa..tapi beselah kanak-kanak riang,terujanye kemain lagi..tapi aku memang salute lah ngan dorang ni coz dah berlatih puasa penuh sejak kecil..tak tinggal puasa langsung..kalah aku yang tua ni..bila puasa je sure tak penuh..ahaks..

Masanya telah tibe...jeng2..elok je pak cik pencen yang every year wat statement puasa ngah isytiharkan esok puasa..waaa..bukan maen suka lagi dorang..siap lompat2 lagi..macam esok nak raya lak..alhamdulillah kesyil2 dah ade semangat camtu..bangga jap ngan dorang..hihi

Alhamdulillah..tadi dengan izin Allah,kuat juga semangat nak pergi sembahyang terawih..mula-mulanya malas gak nak pergi tapi bila di pikirkan yang dah pasang azam and niat nak wat amal lebih dari ramadhan yang sebelum ni so, diteruskan juga..alhamdulillah ramai betul jemaah kat surau tadi..harap-harapnya berkekalan sampai akhir ramadhan la hendaknya..bukan ape,selalunya bila dah hujung ramadhan makin susut lak jemaah..kompius gak aku..kene wat research ni..huhu..

ok..balik je dari terawih terus ajar anak sedara aku lafaz niat puasa sebulan and lafaz puasa untuk tiap2 hari coz my sis dah pesan sebelum pergi terawih suh ajar anak-anak dia niat puasa..dengan semangat dan rasa bangganya kami pom sama-sama wat niat puasa..dorang siap tadah tangan lagi then baca dengan penuh semangatnya sampaikan aku pom terikut teruja..huhu...so cute...

Haaa..kat sini aku bagi niat puasa sebulan ,harian and doa buka puasakat korang yang dah lupa tu..puasa kan setahun sekali so sentiasa terlupa..huhu

LAFAZ NIAT PUASA SEBULAN
"sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan ramadhan kerana Allah Ta'ala"


LAFAZ NIAT PUASA HARIAN "sahaja aku puasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta'ala"


DOA BERBUKA PUASA

"Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau yang Maha Pengasih dan Penyayang"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...